eHerkenning voor advocaten

Bent u advocaat? Dan bent u als het goed is op de hoogte dat procederen sinds 2017 volledig digitaal gebeurt. Hiervoor gebruikt u op dit moment inlogcodes die gaan verdwijnen. In de loop van 2019 wordt het verplicht om in te loggen met eHerkenning bij de rechtbank. Met eHerkenning is de rechtbank direct op de hoogte dat u wettelijk bevoegd bent om te procederen. Heeft u op dit moment nog geen eHerkenning? U kan via DigiDienst eHerkenning aanvragen.

Digitaal procederen via eHerkenning
Bij verschillende zaken bent u als advocaat verplicht om digitaal te procederen. Bijvoorbeeld bij een asiel aanvraag of bij digitaal procederen in cassatie. Via mijn rechtspraak kan u inloggen met eHerkenning. Dankzij eHerkenning weet de website direct wie er procedeert en met wie ze te maken hebben. eHerkenning inlogcodes zijn namelijk persoonsgebonden.

BRP raadplegen
Natuurlijk mag u niet zomaar het BRP raadplegen. Als advocaat heeft u deze gegevens echter wel nodig. Met eHerkenning kan u als advocaat eenvoudig inloggen bij het BRP en de gegevens raadplegen. U krijgt uiteraard niet zomaar toegang tot het BRP. Dit kan alleen als u bevoegd bent als organisatie om bij het BRP in te loggen. Als advocaat kan u met eHerkenning bevoegd worden om toegang te krijgen tot het BRP. Dit wordt vooral gedaan om fraude en misbruik met de gegevens te voorkomen.

Bezwaar tegen omzetting taakstraf
Heeft u cliënt een taakstraf niet afgemaakt of uitgevoerd? Dan zal het CJIB een verzoek indienen om de taakstraf om te zetten in voorlopige hechtenis. Als advocaat is het mogelijk om hier digitaal tegen bezwaar te maken. Dit kan u doen door in te loggen bij het CJIB. U kan bij het CJIB in de loop van 2019 enkel nog inloggen met eHerkenning.

Wat is eHerkenning?
eHerkenning kan u het beste vergelijken met DigiD voor bedrijven. De inlogcodes kan u gebruiken om bij verschillende organisaties in te loggen. Deze organisaties weten hierdoor direct dat ze te maken hebben met een wettelijke vertegenwoordiger. U kan hiermee uw cliënt verdedigen en belangrijke documenten en gegevens opvragen. Daarbij kan u strafrecht dossiers inkijken en bewijzen uploaden. eHerkenning is persoonsgebonden en u dient binnen een bedrijf voor alle advocaten persoonlijk inlogcodes aan te vragen.

Betrouwbaarheidsniveau 3 wordt het minimum
In de loop van 2019 gaat de overheid overstappen op eHerkenning en worden de inlogcodes verplicht. U kan eHerkenning op verschillende betrouwbaarheidsniveaus aanvragen. Betrouwbaarheidsniveau 3 is absoluut het minimum als u vertrouwelijke documenten wilt inzien of als u online wilt procederen. Ons advies is om minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 aan te vragen voor uw advocaten en organisatie.

Validatie van uw identiteit
Alleen de wettelijke vertegenwoordiger van het advocatenkantoor mag eHerkenning aanvragen. Bij uw aanvraag wordt er gecontroleerd of u de wettelijke vertegenwoordiger bent. Daarbij wordt met een face to face call uw identiteit gevalideerd. Als u zeker weten bent wie u zegt te zijn krijgt u toegangscodes uitgereikt. De inlogcodes bestaan bij betrouwbaarheidsniveau 3 uit een gebruikersnaam, wachtwoord en sms-code. Elke keer als u inlogt ontvangt u een sms-code als extra validatie.

Machtiging van advocaten voor eHerkenning
Als eigenaar van een advocatenkantoor bent u de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf. Dit betekent dat alleen u inlogcodes kan aanvragen. Dit is natuurlijk niet handig als uw advocaten zelfstandig aan de slag willen met digitaal procederen. U kan als wettelijke vertegenwoordiger advocaten binnen uw bedrijf machtigen voor eHerkenning. Dit wordt ook wel ketenregistratie genoemd. Hierbij kan u aangeven hoe lang de machtiging duurt en welke diensten ze zelfstandig mogen gebruiken. U kan bijvoorbeeld enkel de diensten machtigen waar uw advocaat gebruik van moet maken tijdens z’n werkzaamheden. Bij de machtiging wordt opnieuw uw identiteit gevalideerd en de identiteit van de medewerkers die u machtigt voor eHerkenning. Als alles klopt krijgt uw medewerker inlogcodes voor eHerkenning.

Wat kost eHerkenning aanvragen?
Helaas is eHerkenning niet gratis aan te vragen voor uw advocatenkantoor in tegenstelling tot DigiD. De kosten zijn afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau dat u aanvraagt. Ons advies is om minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 aan te vragen. Dit wordt bij de meeste organisaties als minimum gevraagd. U kan eHerkenning niet aanvragen via de website van de regering. Dit kan alleen via een erkende reseller van eHerkenning. DigiDienst is officieel erkend reseller en rekent de laagste prijs voor uw validatie. Vraag vandaag nog eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 aan en wij regelen uw validatie en inlogcodes.