eHerkenning voor accountants

Als accountant werkt u regelmatig samen met verschillende organisaties en overheidsinstellingen. In de loop van 2019 verloopt het inloggen bij deze instellingen nog maar via één inlogsysteem: eHerkenning. U kan bijvoorbeeld bij de KVK alleen nog een jaarrekening deponeren met eHerkenning. Heeft u nog geen eHerkenning? Wij adviseren u om vandaag nog eHerkenning aan te vragen met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3.

Wat is eHerkenning?
eHerkenning is een systeem waarmee u veilig kan inloggen bij overheidsorganisaties, gemeentes en private organisaties. Dankzij het inlogsysteem weet de website direct dat ze te maken hebben met een wettelijk bevoegd persoon. U kan het inlogsysteem gebruiken voor verschillende overheidszaken, het ondertekenen van contracten of het aanvragen van subsidies. eHerkenning is net als DigiD persoonsgebonden en werkt met een officieel erkend validatie systeem. Dit systeem is bedacht om het risico op fraude te verkleinen.

De overheid en gemeente stapt over op eHerkenning
Op dit moment zijn er al ruim 400 organisaties aangesloten op eHerkenning. In de loop van 2019 stapt de overheid zelf over op eHerkenning. U kan vanaf dit moment alleen nog met dit inlogsysteem inloggen bij gemeentes, provincies en overheidsinstellingen. Daarnaast maken verschillende private organisaties al langer gebruik van eHerkenning als inlogsysteem.

Wanneer gebruikt u eHerkenning als accountant?
Als accountant maakt u regelmatig gebruik van eHerkenning. Het grote voordeel is dat u geen complete papierwinkel meer nodig heeft als u bepaalde zaken wilt regelen. Een deel van het werk gebeurt dankzij eHerkenning digitaal. Dit maakt het eenvoudiger om zaken bij de overheid te regelen voor uw cliënten. Het systeem wordt zelfs gebruikt om een accountantsrapport te ondertekenen of een jaarrekening goed te keuren. Een paar voorbeelden waarbij u eHerkenning kan gebruiken hebben we hieronder voor u op een rijtje gezet.

Inloggen bij de Kamer van Koophandel
Met eHerkenning kan u inloggen bij de Kamer van Koophandel. U kan hier gegevens opvragen of de jaarrekening deponeren. Dit kan in de loop van 2019 alleen nog met eHerkenning. Het uploaden van de jaarrekening gebeurt dankzij dit systeem feilloos en dit bespaart u een hoop werk en rompslomp

BTW aangifte en aangifte vennootschapsbelasting
Bij de Belastingdienst kan u in de loop van 2019 alleen nog maar inloggen met eHerkenning. Als u door uw klanten gemachtigd bent met eHerkenning, dan kan u namens hun de BTW aangifte en aangifte vennootschapsbelasting indienen. U kan hierbij inloggen met eHerkenning en de aangifte invullen. Als accountant is het uiteraard belangrijk dat u hier kan blijven inloggen. Zorg er op tijd voor dat uw inlogcodes geregeld zijn met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3.

Subsidie aanvraag voor cliënten
Helpt u cliënten bij de aanvraag voor subsidie? Bijvoorbeeld bij de RVO? U bent dan verplicht om met eHerkenning in te loggen. U kan hier een dossier opstarten om subsidie aan te vragen. Hierbij kan u constant de status van uw aanvraag in de gaten houden. Als accountant kan u niet langer meer zonder eHerkenning bij een subsidieaanvraag.

eHerkenning is persoonsgebonden
eHerkenning is persoonsgebonden en mag alleen door de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf aangevraagd worden. Enkel de wettelijke vertegenwoordiger ontvangt inlogcodes om in te loggen bij aangesloten organisaties, gemeentes en de regering. Slechts één paar inlogcodes is natuurlijk niet handig voor een accountantskantoor. Gelukkig is het mogelijk om personeelsleden te machtigen. U kan hierbij accountants machtigen voor eigen inlogcodes. Hierbij wordt de identiteit van de wettelijke vertegenwoordiger gevalideerd als de accountant die gemachtigd wordt.

Machtiging per dienst
Met eHerkenning zou u bij een volledige machtiging vrijwel alles kunnen regelen namens het bedrijf. Dit is de reden dat u bij een machtiging kan aangeven welke diensten de accountant mag uitvoeren namens uw bedrijf. U kan bijvoorbeeld enkel de bevoegdheid geven om aangifte te doen bij de Belastingdienst of een jaarrekening te deponeren bij de KVK. Is een medewerker officieel niet bevoegd om een accountantsrapport te ondertekenen? Dan kan u deze bevoegdheid uitzetten bij eHerkenning. Op deze manier wordt fraude voorkomen en krijgt uw personeel toegang tot eHerkenning.

Validatie van de identiteit
U ontvangt uiteraard niet zomaar eHerkenning voor uw bedrijf. Hiervoor dient uw identiteit gevalideerd te worden. Dit gebeurt met face to face call. Hierbij gaan we doormiddel van videobeelden de identiteit bevestigen. Dit doen we eerst bij de wettelijke vertegenwoordiger. We controleren hierbij ook de KVK of de wettelijke vertegenwoordiger klopt. Daarna controleren we de identiteit van de personen die u wilt machtigen voor eHerkenning. Dit doen we allemaal met face to face call. Is het niet mogelijk om met videobeelden de identiteit te valideren? Wij kunnen eventueel bij u langskomen voor een validatie. Dit kost circa € 15 extra.

Wat kost eHerkenning?
eHerkenning is helaas niet gratis aan te vragen voor uw personeel. De kosten zijn afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau dat u aanvraagt. Als accountant heeft u minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 nodig en soms zelfs niveau 4. Uiteraard kunnen wij u uitgebreid over de verschillende betrouwbaarheidsniveaus adviseren. DigiDienst helpt u graag als officiële reseller bij het valideren van uw identiteit. Wij regelen de officiële inlogcodes en zorgen ervoor dat u veilig kan inloggen bij overheidsinstellingen en organisaties.

Vraag vandaag nog eHerkenning aan bij DigiDienst. Als voordeligste reseller op de markt betaalt u bij ons nooit teveel voor eHerkenning inlogcodes!