eHerkenning is een nieuw inlogsysteem en is in de loop van 2019 officieel ingevoerd door de overheid, gemeentelijke instanties en bij ruim 400 aangesloten organisaties. U kunt eHerkenning het beste vergelijken met een DigiD voor bedrijven. Heeft u als Aannemer eHerkenning nodig? Of is eHerkenning vooral bedoeld voor bedrijven die regelmatig zaken doen met verschillende organisaties?
Wat is eHerkenning?
eHerkenning kan het beste worden gezien als DigiD voor bedrijven. Als u privé zaken bij de gemeente of overheid regelt, dan kan dit voor een groot deel met DigiD. Bedrijven hadden voorheen nog geen DigiD en u moest nog altijd naar het loket om uw zaken te regelen. Met deze nieuwe inlogmethode is er voor bedrijven een digitale oplossing gekomen. Ruim 400 (overheid)organisaties zijn op dit moment alleen nog maar digitaal te benaderen met een eHerkenning loginmiddel.
Kost het aanvragen van eHerkenning geld?
eHerkenning is in tegenstelling tot de DigiD niet gratis. Dit komt doordat het inlogsysteem niet gefinancierd wordt door de regering. De kosten voor de eHerkenning zijn afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau, dat u aanvraagt. Vanaf betrouwbaarheidsniveau 3 krijgt u toegang tot de meeste overheidsorganisaties. Ons advies is om voor uw voetbalvereniging minimaal voor betrouwbaarheidsniveau 3 te gaan.
eHerkenning als aannemer gebruiken
Een zakelijke DigiD klinkt prima, maar u vraagt zich af of u als aannemer er gebruik van gaat en moet maken? Toch zijn er verschillende situaties waarbij u als aannemer gebruik dient te maken van eHerkenning. Vanaf 2020 wordt het gebruik van eHerkenning bij de meeste (overheid)organisaties verplicht. U kunt bijvoorbeeld alleen nog zaken doen bij de gemeente of regering wanneer u bent voorzien van een eHerkenning loginmiddel. Deze (overheid)organisaties stellen het gebruik van eHerkenning verplicht omdat ze er zeker van willen zijn dat ze met de wettelijke vertegenwoordiger zaken doen. Daarbij is het risico op fraude een stuk lager bij het gebruik van eHerkenning.
eHerkenning aannemer bij de Belastingdienst
Regelt u helemaal zelf de BTW-aangifte van uw bedrijf? Vanaf 2020 wordt het verplicht om ook hiervoor in te loggen met het eHerkenning inlogmiddel. Door middel van de eHerkenning inlogcode weet de Belastingdienst zeker dat ze te maken hebben met de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf. Het risico op fraude neemt hierdoor af. Dit is de reden dat u voor het regelen van belastingzaken straks verplicht eHerkenning nodig heeft met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3.
eHerkenning voor de aanvraag van een omgevingsvergunning
Vanaf 2020 zijn alle gemeentes over op eHerkenning. Bij het online omgevingsloket kunt u voortaan een omgevingsvergunning aanvragen. U moet hiervoor inloggen met eHerkenning. Nadat u bent ingelogd kunt u bijvoorbeeld een vergunning aanvragen voor bouwwerkzaamheden, renovaties, sloopwerkzaamheden en de milieubelasting van uw bedrijf. U hoeft hiervoor niet meer verplicht naar het loket te gaan. U kunt online een vergunningsaanvraag indienen en de status bekijken. Als aannemer gaat u in de toekomst veel gebruik maken van dit systeem. U heeft hiervoor eHerkenning nodig met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3.
Tijdelijke parkeerontheffing aanvragen
Voor een flinke klus in de binnenstad wilt u een tijdelijke parkeerontheffing aanvragen. Bijvoorbeeld als u op bepaalde dagen uw bus in de buurt van het bouwproject wilt parkeren. Dit moest u vroeger ver van te voren aanvragen bij de balie van de desbetreffende gemeente. Dankzij eHerkenning kunt u online een tijdelijke parkeerontheffing aanvragen. U bent veel minder tijd kwijt om een vergunning officieel aan te vragen. Het maakt hierbij niet meer uit in welke gemeente u gaat werken. U regelt de vergunning eenvoudig online via onze site.
Inloggen bij het UWV
Als u een aannemer bent met personeel, dan krijgt u wel eens te maken met het UWV. U kunt bij het UWV vanaf 1 november 2019 alleen nog maar inloggen op het werkgeversportaal met uw eHerkenning inlogmiddel. U kunt hier een ontslagaanvraag indienen of een ziektewet uitkering regelen. Dit soort zaken kunt u eenvoudig online regelen, maar u moet hiervoor wel gemachtigd zijn. Met eHerkenning weet het UWV dat u gemachtigd bent om dit soort zaken te mogen regelen.
Vraag eHerkenning aan voor uw aannemersbedrijf
DigiDienst helpt u als officiële reseller graag aan inlogcodes voor eHerkenning. Wij valideren de wettelijke vertegenwoordiger van uw bedrijf en regelen de machtiging. Nadat de identiteit gecontroleerd is geven wij de officiële inlogcodes uit. U kunt eHerkenning eventueel direct aanvragen via onze website en wij gaan direct voor u aan de slag om de inlogcodes te regelen. Dit doen wij tegen de scherpste prijs op de markt.