Als bouwbedrijf kan u in de loop van 2019 eigenlijk niet meer zonder eHerkenning. Het zou kunnen dat u hier op dit moment eigenlijk nog niet van op de hoogte bent. Gelukkig kan u hier lezen waarom u als aannemer straks niet meer zonder eHerkenning kan. Aannemers en zelfs zzp’ers in de bouwwereld moeten straks overstappen op eHerkenning. We leggen je hier uit waar je eHerkenning als bouwbedrijf voor gaat gebruiken.
Wat is eHerkenning?
eHerkenning is een door de overheid erkend inlogsysteem voor bedrijven. Op dit moment heeft u misschien meerdere inlogcodes waar u als bedrijf gebruik van maakt als u inlogt bij de overheid, gemeente of verschillende organisaties. Dit gaat langzaam in de loop van 2019 en 2020 veranderen in één universele inlogcode. Met deze inlogcodes kan u straks bij verschillende organisaties inloggen om zaken te doen. eHerkenning is in tegenstelling tot uw huidige inlogcodes veiliger in gebruik. Alleen de wettelijke vertegenwoordiger van een bedrijf kan de inlogcodes namelijk gebruiken. Hierdoor weet bijvoorbeeld de overheid of een gemeente dat ze te maken hebben met de wettelijke vertegenwoordiger van het bouwbedrijf.
Waar gaat u als bouwbedrijf eHerkenning voor gebruiken?
Als bouwbedrijf logt u op dit moment misschien nog wel in met uw vertrouwde inlogcodes. Die heeft u ooit ergens aangevraagd of misschien zelfs wel zelf aangemaakt. Dit kan op dit moment nog wel, maar in de loop van 2019 gaat bijvoorbeeld de gemeente en overheid langzaam over op eHerkenning. Dit betekent dat u voor verschillende diensten als bouwbedrijf eHerkenning nodig heeft. Een aantal diensten waar u nu gebruik van maakt hebben we op een rijtje gezet als voorbeeld.
Bouwvergunning aanvragen bij de gemeente
U hoeft voor een bouwvergunning niet meer naar de gemeente toe. Dit kan u gewoon online regelen via de website van de gemeente. Alleen in de loop van 2019 kan dit bij de meeste gemeentes alleen nog maar via eHerkenning. U logt via eHerkenning in en u kan namens uw bouwbedrijf een omgevingsvergunning aanvragen. Daarnaast kan u ook de vordering van de vergunningsaanvraag online inzien.
Parkeerontheffing aanvragen bij de gemeente
Voor een bouwproject in de binnenstad heeft u een tijdelijke parkeerontheffing nodig. U kan er zo voor zorgen dat de auto’s van de bouw voor de deur kunnen parkeren. Dit kan u eenvoudig online regelen voor uw bouwbedrijf. Maar u moet hiervoor wel eerst inloggen met eHerkenning.
Subsidies aanvragen met eHerkenning
Heeft u een bouwproject waarbij de eigenaar recht heeft op subsidie? Dan verwacht uw opdrachtgever dat u alles omtrent de subsidieaanvraag regelt. Dit kan bij de meeste regeringsorganisaties alleen nog als u eHerkenning heeft.
Inloggen bij de Belastingdienst
Voor uw BTW aangifte of inkomstenbelasting moet u zelf inloggen bij de Belastingdienst. Dit kan straks ook alleen nog maar via eHerkenning. Toch is het niet alleen de aangifte waar u eHerkenning voor nodig heeft. Stel u voor u krijgt belasting terug. De Belastingdienst stuurt u een brief dat u een rekeningnummer moet doorgeven. Het doorgeven of wijzigen van uw gegevens kan alleen nog maar met eHerkenning. Dit is opnieuw een voorbeeld waarbij u als bouwbedrijf eHerkenning nodig heeft.
Inloggen bij het UWV
Heeft u personeel in dienst? Dan kan u voor uw personeel te maken krijgen met het UWV. Bijvoorbeeld als u een medewerker ziek moet melden. Of als een contract ontbonden is. Als u zaken voor uw medewerkers wilt regelen moet u straks inloggen met eHerkenning. Een bouwbedrijf met personeel kan dus helemaal niet zonder eHerkenning. U heeft de inlogcodes nodig om verschillende zaken voor uw personeel te regelen.
Hoe kan u eHerkenning als bouwbedrijf aanvragen?
In Nederland zijn slechts een paar bedrijven officieel reseller van eHerkenning. Dit betekent dat ze eHerkenning inlogcodes mogen toewijzen. Voor ze dit doen gaan ze eerst een identiteitscontrole uitvoeren. Ze gaan bijvoorbeeld controleren of u echt de wettelijke vertegenwoordiger bent van het bedrijf. Alleen de wettelijke vertegenwoordiger mag inlogcodes voor eHerkenning aanvragen. Bent u de wettelijke vertegenwoordiger? Dan wordt u identiteit gecontroleerd met face to face validatie. Dit wordt allemaal geregeld via een officiële reseller van eHerkenning. Zodra alles geregeld is krijgt u de inlogcodes toegewezen. PM Networking is één van de officiële Nederlandse resellers van eHerkenning. Wij kunnen de inlogcodes voor uw bouwbedrijf regelen.
Ketenmachtiging voor uw bouwbedrijf
Zoals we al aangaven kan alleen de wettelijke vertegenwoordiger van het bouwbedrijf eHerkenning aanvragen. Maar wat als u als vertegenwoordiger zelf geen vergunningen aanvraagt? Of wat als de BTW aangifte door een personeelslid geregeld wordt? Dan kan u een ketenmachtiging aanvragen voor uw bouwbedrijf. U kan personeelsleden machtigen voor eHerkenning. Ze krijgen hun eigen persoonlijke inlogcodes en hiervoor moet ook hun identiteit gecontroleerd en bevestigd worden. Dit gebeurt ook met een face to face validatie. Als alles klopt kan u als wettelijke vertegenwoordiger een machtiging afgeven. U geeft een machtiging af voor de diensten waar uw personeel de codes voor mag gebruiken. U kan bijvoorbeeld een personeelslid enkel machtigen voor de Belastingdienst. Of voor het aanvragen van bouwvergunningen bij gemeentes. PM Networking kan zo’n ketenmachtiging voor uw bouwbedrijf regelen.
Kost eHerkenning geld?
Helaas is eHerkenning niet gratis. In tegenstelling tot DigiD wordt eHerkenning niet gefinancierd door de overheid. Dit betekent dat de betaling die u doet voor de inlogcodes rechtstreeks naar het behoud van het systeem gaat. Een ander deel van uw betaling gaat naar de controle van uw identiteit en het regelen van de inlogcodes. Dit zit allemaal in één vast bedrag verwerkt. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau dat u als bouwbedrijf aanvraagt. De hoogte van het betrouwbaarheidsniveau bepaalt de controles bij het inloggen en waar u mag inloggen met eHerkenning. PM Networking is in ieder geval de voordeligste reseller van Nederland voor eHerkenning.
Regel minimaal betrouwbaarheidsniveau 3
Als u als bouwbedrijf eHerkenning aanvraagt adviseren wij om minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 aan te vragen. Met betrouwbaarheidsniveau 3 krijgt u toegang tot vrijwel alle gemeentes en de overheid. U weet zo zeker dat het betrouwbaarheidsniveau hoog genoeg is om uw zaken te regelen.
Bouwend Nederland ledenvoordeel bij eHerkenning
Bent u als bouwbedrijf lid van Bouwend Nederland? Dan kan u als bouwbedrijf profiteren van ledenkorting bij de aanvraag van uw eHerkenning inlogcodes. Profiteer hier vandaag nog van door een aanvraag bij PM Networking in te dienen.