In 2019 wordt eHerkenning voor veel bedrijven, verenigingen en instellingen verplicht. Ondanks dat eHerkenning verplicht wordt is nog lang niet iedereen op de hoogte van het bestaan van deze dienst. Eigenlijk is de inlogmethode in het kort te omschrijven als een DigiD voor bedrijven. Bedrijven kunnen hiermee inloggen om bijvoorbeeld subsidies of toeslagen voor iemand anders aanvragen. In de loop van 2019 gaat de overheid alleen nog zaken doen met instanties die voorzien zijn van e-herkenning. Dit gaat om ruim 1.200.000 bedrijven die aangesloten moeten worden.
Veilig uitwisselen van gegevens met andere organisaties
E-herkenning is bedacht om het uitwisselen van gegevens met ruim 400 organisaties en de overheid veiliger en sneller te maken. Bedrijven kunnen namens hun cliënten aanvragen indienen bij de overheid. Dit gebeurt allemaal op het hoogste veiligheidsniveau. Als bedrijf hoeft u hiervoor niet meer naar de gemeente toe, maar regelt u alles online. Een extra voordeel is dat u als bedrijf met één inlogsysteem bij meerdere organisaties kan inloggen. U kan eenvoudig een subsidie bij de gemeente aanvragen of de status van een andere aanvraag inzien.
E-herkenning in verschillende betrouwbaarheidsniveaus
De speciale e-herkenningssleutels zijn verkrijgbaar in verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Het is afhankelijk van het soort zaken dat u met de organisaties doet welke betrouwbaarheidssleutel u nodig heeft. De betrouwbaarheidsniveaus starten vanaf niveau 1 tot en met niveau 4. Voor het aanvragen van niveau 1 heeft u enkel wat bedrijfsgegevens nodig. Bij niveau 4 is er veel meer informatie nodig, voordat u de sleutel toegewezen krijgt. Uiteraard kan u hierbij geholpen worden bij het aanvragen van de inlogcodes. Op dit moment wordt niveau 1 en 2 niet meer uitgeven. U bent dus verplicht om te investeren in minimaal niveau 3.
eHerkenning is persoonsgebonden
E-herkenning is net als DigiD volledig persoonsgebonden en kan niet zomaar overgedragen worden. Eén of meerdere personen worden binnen uw bedrijf bevoegd om met het systeem in te loggen. Deze machtiging dient per persoon aangevraagd te worden. U moet dus voor elk persoon binnen uw bedrijf eHerkenning aanvragen. Hiermee hoopt de regering fraude terug te dringen. Alleen de wettelijke vertegenwoordiger van uw organisatie mag officieel eHerkenning aanvragen voor meerdere personen binnen de organisatie.
eHerkenning aanvragen in de Zaanstreek
In tegenstelling tot DigiD kan u dit inlogsysteem niet gratis aanvragen via de website van de overheid. Er zijn een paar organisaties aangewezen in Nederland voor het realiseren van e-herkenning. De kosten voor het aanvragen van de inlogmethode verschillen per betrouwbaarheidsniveau. Een deel van de kosten gaat naar het systeem zelf. Zo dragen alle bedrijven bij aan het onderhouden van het systeem.
Wilt u exact weten wat het kost om eHerkenning aan te vragen voor uw bedrijf? Vraag vandaag nog informatie voor de realisatie bij uw bedrijf in de Zaanstreek.