Als ondernemer heeft u regelmatig te maken met het aanvragen van een omgevingsvergunning. U heeft een omgevingsvergunning bijvoorbeeld nodig voor een verbouwing of het aanvragen van een verkeersvergunning. Soms moet u als aannemer bijvoorbeeld in verschillende gemeentes een omgevingsvergunning aanvragen. Vanaf 2020 is het omgevingsloket online volledig overgestapt op eHerkenning. Ondernemers kunnen nu sneller en eenvoudiger bij verschillende gemeentes in Nederland digitaal een omgevingsvergunning aanvragen.
Online in elke gemeente een omgevingsvergunning aanvragen
Voorheen was u als ondernemer verplicht om naar een omgevingsloket in de desbetreffende gemeente te gaan voor een omgevingsvergunning. Als u bouwprojecten in verschillende gemeentes had lopen, dan moest u een afspraak maken bij verschillende gemeentes. Via een online omgevingsloket regelt u ongeacht uw eigen woonplaats in verschillende gemeentes een omgevingsvergunning.
Digitaal een vergunning aanvragen
De meeste bestanden voor een vergunningsaanvraag heeft u op uw computer staan. Bij het omgevingsloket moet u de bestanden uitgeprint meenemen. Bij sommige aanvragen was het ook nog eens verplicht om alle originele tekeningen en bouwtekeningen mee te nemen. Dit is gelukkig bij het online omgevingsloket verleden tijd. U heeft veel minder papierwerk bij een vergunningsaanvraag. Via het omgevingsloket kunt u online een dossier aanmaken bij de desbetreffende gemeente en uw bestanden uploaden. Dit scheelt een hoop tijd en kosten!
Online de status van uw aanvraag volgen
U kunt online eenvoudig de status van uw aanvraag volgen. U hoeft dus niet meer wekelijks naar de gemeente te bellen om te vragen naar de status. Dit geeft u meer controle en overzicht over de lopende aanvragen bij verschillende gemeentes. Als er aanvullende informatie nodig is krijgt u direct een melding en kunt u de documenten digitaal aanleveren.
eHerkenning is uw digitale handtekening
In ruil voor het gebruiksgemak van het digitale omgevingsloket wordt er gevraagd om in te loggen met eHerkenning. eHerkenning is een bevestiging van uw online identiteit. De gemeente weet hierdoor dat ze zaken doen met de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf. Doordat u niet zomaar inlogcodes kunt aanvragen voor eHerkenning zijn de codes veilig en betrouwbaar. Uw identiteit moet namelijk gevalideerd worden voor u gebruik mag maken van eHerkenning. Hierdoor ligt het risico op fraude een stuk lager, dan bij gewone inlogcodes. Daarbij zijn de inlogcodes persoonsgebonden en mag niet iedereen binnen het bedrijf er gebruik van maken. Dankzij deze veiligheid is het mogelijk om digitaal een omgevingsvergunning aan te vragen.
Gemeentes vragen minimaal betrouwbaarheidsniveau 3
eHerkenning is verkrijgbaar op verschillende betrouwbaarheidsniveaus. De meeste gemeentes vragen minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 voor de bevestiging van uw identiteit. Vooral als u een omgevingsvergunning wilt aanvragen willen de gemeentes zekerheid over uw identiteit. Ons advies is om minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 aan te vragen. Met dit betrouwbaarheidsniveau kunt u bij de meeste aangesloten organisaties inloggen.
Hoe vraagt u eHerkenning aan?
eHerkenning is in tegenstelling tot de DigiD niet gratis. Dit komt doordat het inlogsysteem niet gefinancierd wordt door de regering. De kosten voor de eHerkenning zijn afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau, dat u aanvraagt. Vanaf betrouwbaarheidsniveau 3 krijgt u toegang tot de meeste overheidsorganisaties. Ons advies is om voor uw voetbalvereniging minimaal voor betrouwbaarheidsniveau 3 te gaan. Gelukkig is DigiDienst officieel reseller van eHerkenning. Wij regelen uw inlogcodes in verschillende betrouwbaarheidsniveaus tegen de laagste prijs in de markt. Daarbij zorgen wij ook nog eens voor een snelle validatie van uw account. U hoeft dus niet te lang te wachten totdat u eindelijk aan de slag kunt met eHerkenning.